Figyeljék a kezemet, mert csalok!

Figyeljék a kezemet, mert csalok!

Lezárult az első tanév a komplex természettudományos képzéssel a szakgimnáziumokban. Mik a tapasztalatok? Merre tovább?

Egy éve nyáron az MTA tartott konferenciát a természettudományos oktatás megújulásának szükségességéről és bővítéséről. Egyöntetű tapsvihar és egyetértés fogadta a gondolatokat még a kormányzat részéről is.

Majd megjelent a rendelet a szakgimnáziumi képzés átalakításáról, melyből egyértelműen kiderült, hogy a konferencia tanulságai valójában nem jutottak el a jogszabályok megalkotóihoz. Nagy hirtelen bevezették ezt az új tantárgyat a 9. évfolyamon, heti 3 órában. Egyben megszüntették a biológiát, a kémiát, a fizikát a volt szakközépiskolákban. Ez egyértelműen a természettudományos képzés csökkentését jelentette. A földrajz, talán a tavaly tavaszi tiltakozáshullám hatására, megúszta, illetve bizonyos szakképzések esetében megmaradt egy természettudományos tantárgy.

Azon nyomban reagált a szakma: nem lesz ez így jó. Ez burkolt óraszámcsökkentés, az egész előkészítetlen, nincsen továbbképzés, nincsen tankönyv, nincsen tanterv, nincsenek eszközök és mögötte források sem. Vagyis se pénz, se paripa, se fegyver.

Így indult el a tanév. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet készített egy felmérést, mely szerint többnyire tantárgyi bontással oldották meg az új komplex tantárgy oktatását. Vagyis az előrejelzések igaznak bizonyultak. A legkisebb energiabefektetéssel oldották meg a tanárok a problémát. Persze éppen a tantárgy lényege, a komplexitás hiúsult meg ezzel, vagyis az egyetlen elem, ami az egész rendeletben üdvözölhető lett volna a szakma és az akadémia szerint.

Egyelőre semmi hír afelől, hogy a tapasztalatokat levonva változtatás, módosítás következne. Bár, ki tudja? Lehet, hogy két héttel az új tanév kezdete előtt újra próbálkozik valamivel Palkovics László államtitkársága, és majd valamikor szeptemberben küldi hozzá az ajánlásokat is! Az oktatási kormányzat működésének lényege világlik ki ebből az ügyből. Tapsolnak, bólogatnak, majd mást cselekszenek, a kritikákat nem hallgatják meg, majd így vagy úgy végül mégis csak igaza lesz a kritikusoknak. Majd jön a tűzoltás.

Miért rossz irány a burkolt órászámcsökkentés a természettudomány területén? Miért kell a természettudományok oktatását növelni? Mi köze ennek a gazdasághoz? Folytatjuk!