Velünk élő kommunizus: L. Simon a vidéki kiállításokon is „irányt mutat”, betilt
„Technikai okokra” hivatkozva egy héttel elhalasztotta a székesfehérvári múzeum a Színek és színek megint című Aba-Novák Vilmos-kiállítás megnyitóját. A sokak által a Horthy-korszak kurzus-festőjeként emlegetett művész unokája és örököse azonban meghekkelte a sztorit, s helyi művészetkedvelők közel félszázas csoportjával az eredeti időpontban, június 16-án „megnyitotta” azt.
A tárlatot L. Simon László erotikus versszerző és „kultúrpápa” személyes felhívására prolongálták. A volt államtitkár, aki ma egyszerű dúsgazdag agrárvállalkozóként tengeti hétköznapjait, állítólag azt kifogásolta, hogy „Gyurcsány tanácsadója”, - P. Szűcs Julianna művészettörténész, Aba-Novák szakértő, a Mozgó Világ volt főszerkesztője, a DK alapítója, első elnökségi tagjainak egyike - nyitotta volna meg.
Az ügy pikantériája, hogy Aba-Novák, a város és a múzeum becsületét most azok a helyi – a fideszes spindoktorok szerint liberális – értelmiségiek mentették meg, akik másfél éve lényegében hasonló demonstrációkkal akadályozták meg a Hóman-szobor felállítását a városban.
A tiltakozás nem merült ki ennyiben, a múzeumban az eset után ketten felmondtak, s ezzel közel egy tucatra nőtt azoknak a száma, akik az intézmény új - információink szerint L. Simonnal egy gimnáziumi évfolyam padjait koptató - igazgatója regnálása alatt elhagyták az intézményt.
A „technikai okokra” való hivatkozást se a székesfehérvári civilek, se a művészetpártolók nem értették, és nem is hitték el. Aba-Novák Vilmos unokája és egyben örököse, Kováts Kristóf, aki maga is ismert művész, így fogalmazott saját megnyitójukon:
A magam elhatározásából az eredeti megnyitó időpontjában vagyok itt a helyszínen, és saját magam számára megnyitom nagyapám kiállítását.
Az alkotó időközben kiderítette, mi lehet a fő hiba, még ha ez nem is technikai. Ahogy ő magát felismerni vélte nagyapja egyik korábbi képén, Orbán Viktort is felfedezte az egyik alkotáson – mondta, s meg is mutatta.
Ez nyilván vicc volt. Abban azonban már nem viccelt Kováts Kristóf, hogy az ügy mögött olyan munkahelyi konfliktust lát, amely könnyen a kiállítást szervező művészet-történészek állásába kerülhet.
A velük való szolidaritásra fel is hívta megnyitóján a figyelmet, s az sem lehet véletlen, hogy a művészetpártolók között munkajogász is megjelent.
Kulcsár Mihály igazgató a megnyitón úgy fogalmazott: a „technikai okok” megjelölés a műtárgyak biztonságával kapcsolatos, ezért erről nem is kíván bővebben nyilatkozni, később azonban cáfolni igyekezett a munkahelyi feszültséget.
Kevés sikerrel.
A fideszes városvezetéssel szakmai kérdésekben rendszeresen ütköző múzeumi kollektíva pár napja látványosan kifejezte ellenérzését a kurzust kiszolgáló új igazgatóval szemben.
Kulcsár Mihály több, egymástól független forrásunk szerint június 21-én összetrombitálta a múzeum alkalmazottait, s egy levelet vagy közleményt szeretett volna velük aláíratni, miszerint minden a legnagyobb rendben van, s kizárólag a sajtó ármánykodása áll a háttérben.
Csak két takarítónő emelte fel a kezét.
A kiállítás egyébként kiváló, érdemes megnézni! Leszámol a tévhittel, hogy Aba-Novák, akinek egy festménye a szomszédos Romkertben, egy másik pedig a városházán, a polgármesteri sajtótájékoztatók állandó helyszínén, háttérként használva található, tehetségtelen kurzusfestő volt.
Tehetséges volt.