Velünk élő kommunizus: L. Simon a vidéki kiállításokon is „irányt mutat”, betilt

Velünk élő kommunizus: L. Simon a vidéki kiállításokon is „irányt mutat”, betilt

„Technikai okokra” hivatkozva egy héttel elhalasztotta a székesfehérvári múzeum a Színek és színek megint című Aba-Novák Vilmos-kiállítás megnyitóját. A sokak által a Horthy-korszak kurzus-festőjeként emlegetett művész unokája és örököse azonban meghekkelte a sztorit, s helyi művészetkedvelők közel félszázas csoportjával az eredeti időpontban, június 16-án „megnyitotta” azt.

A tárlatot L. Simon László erotikus versszerző és „kultúrpápa” személyes felhívására prolongálták. A volt államtitkár, aki ma egyszerű dúsgazdag agrárvállalkozóként tengeti hétköznapjait, állítólag azt kifogásolta, hogy „Gyurcsány tanácsadója”, - P. Szűcs Julianna művészettörténész, Aba-Novák szakértő, a Mozgó Világ volt főszerkesztője, a DK alapítója, első elnökségi tagjainak egyike - nyitotta volna meg.

Az ügy pikantériája, hogy Aba-Novák, a város és a múzeum becsületét most azok a helyi – a fideszes spindoktorok szerint liberális – értelmiségiek mentették meg, akik másfél éve lényegében hasonló demonstrációkkal akadályozták meg a Hóman-szobor felállítását a városban.

A tiltakozás nem merült ki ennyiben, a múzeumban az eset után ketten felmondtak, s ezzel közel egy tucatra nőtt azoknak a száma, akik az intézmény új - információink szerint L. Simonnal egy gimnáziumi évfolyam padjait koptató - igazgatója regnálása alatt elhagyták az intézményt.

A „technikai okokra” való hivatkozást se a székesfehérvári civilek, se a művészetpártolók nem értették, és nem is hitték el. Aba-Novák Vilmos unokája és egyben örököse, Kováts Kristóf, aki maga is ismert művész, így fogalmazott saját megnyitójukon:

A magam elhatározásából az eredeti megnyitó időpontjában vagyok itt a helyszínen, és saját magam számára megnyitom nagyapám kiállítását.

Az alkotó időközben kiderítette, mi lehet a fő hiba, még ha ez nem is technikai. Ahogy ő magát felismerni vélte nagyapja egyik korábbi képén, Orbán Viktort is felfedezte az egyik alkotáson – mondta, s meg is mutatta.

Kováts Kristóf Orbán Viktort is felfedezte
Kováts Kristóf Orbán Viktort is felfedezte

Ez nyilván vicc volt. Abban azonban már nem viccelt Kováts Kristóf, hogy az ügy mögött olyan munkahelyi konfliktust lát, amely könnyen a kiállítást szervező művészet-történészek állásába kerülhet.

A velük való szolidaritásra fel is hívta megnyitóján a figyelmet, s az sem lehet véletlen, hogy a művészetpártolók között munkajogász is megjelent.

Kulcsár Mihály igazgató a megnyitón úgy fogalmazott: a „technikai okok” megjelölés a műtárgyak biztonságával kapcsolatos, ezért erről nem is kíván bővebben nyilatkozni, később azonban cáfolni igyekezett a munkahelyi feszültséget.

Kevés sikerrel.

A fideszes városvezetéssel szakmai kérdésekben rendszeresen ütköző múzeumi kollektíva pár napja látványosan kifejezte ellenérzését a kurzust kiszolgáló új igazgatóval szemben.

Kulcsár Mihály több, egymástól független forrásunk szerint június 21-én összetrombitálta a múzeum alkalmazottait, s egy levelet vagy közleményt szeretett volna velük aláíratni, miszerint minden a legnagyobb rendben van, s kizárólag a sajtó ármánykodása áll a háttérben.

Csak két takarítónő emelte fel a kezét.

A kiállítás egyébként kiváló, érdemes megnézni! Leszámol a tévhittel, hogy Aba-Novák, akinek egy festménye a szomszédos Romkertben, egy másik pedig a városházán, a polgármesteri sajtótájékoztatók állandó helyszínén, háttérként használva található, tehetségtelen kurzusfestő volt.

Tehetséges volt.