Miért nyeri sorra a közbeszerzéseket Mészáros Lőrinc? – Itt a válasz!

Miért nyeri sorra a közbeszerzéseket Mészáros Lőrinc? – Itt a válasz!
Fotó: zsurpubi.hu

Semmi esetre sem politikai szempontok alapján. Legalábbis ezt próbálta magyarázni Csepreghy Nándor a 444.hu-nak.

„Beszéljünk akkor Mészáros Lőrincről! A korrupciós vádakban mindig embereket állítanak a középpontba. Így működik a démonizálás. Mészáros Lőrinc viszont nem Mészáros Lőrincként mint magánember nyerte a közbeszerzéseket. Azok a cégek, amik ma közbeszerzéseket nyernek, és azok a cégek, amiket a média részben tényleges cégadatok, részben feltételezések alapján Mészáros Lőrinchez köt, azok nem az elmúlt 4-5 évben indultak meg és kezdtek közbeszerzéseket nyerni. Ez azért fontos különbség, mert a vádak mindig egy-egy személyről szólnak, a szerződések viszont cégekkel köttetnek meg. A vita tárgya itt az, hogy a közbeszerzések tudják-e garantálni, hogy a közérdeknek megfelelő ár-érték arányú beruházások valósuljanak meg. Tőlem aztán az összes közbeszerzést megnyerheti Mészáros Lőrinc, vagy akár Simicska Lajos, hogyha ezt a szempontot tudják garantálni” – mondta a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára.

Beszéljünk akkor az ár-érték arányról!

2015 szeptemberében a Szombathelyi Egyházmegye közbeszerzését nyerte meg Mészáros Lőrinc Fejér-B.Á.L. Zrt. nevű cége a West-Hungária Bau Kft.-vel együtt, nettó 828 millió forintért. A feladat a szombathelyi püspöki palota lebombázott épületrészének, valamint a tetőhéjazatának és homlokzatának helyreállítása volt. A vállalkozások az előzetesen becsült árnál 13 millióval drágábban vállalták a munkát.

Csak 2015-ben indult be a felcsúti R-Kord Kft. üzlete, azóta viszont akkor is ez a cég nyeri el a vasútépítéseket, ha a mérnökök előzetes számításainál jóval drágábban tudja megvalósítani az építkezést. A Szombathely és Zalaszentiván közötti vasútvonal felújítását a felcsúti polgármester cége eleve a becsült árnál 40 százalékkal drágábban vállalta el, később pedig újabb félmilliárddal nőt az ár.

A Várkert Bazárt is felújító West-Hungária Bau Kft. és a Mészáros Lőrinc, valamint felesége és lánya tulajdonában lévő Fejér-B.Á.L. Zrt. alkotta konzorcium újíthatja fel a Keleti pályaudvar közelében lévő Nemzeti Lovardát is. A két vállalat 2,5 milliárd forintért végzi el a munkálatokat, pedig az eredetileg becsült értéke még 1,8 milliárd forint volt. Azaz, pontosan 700 millióval drágábban dolgoznak gázszerelőék.

A Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti, 52 kilométeres, uniós támogatásból finanszírozott dél-balatoni vasút átépítésére a Népszabadság értesülése szerint a Mészáros Lőrinc érdekeltségének számító R-Kord, a V-Híd és a Swietelsky hármasa adta a győztes ajánlatot. A konzorcium nettó 72,38 milliárd forintot kért munkájáért. Apró szépséghiba, hogy ez az összeg 19,4 milliárddal drágább, mint az előzetesen becsült mérnökár.

Technikai okok miatt 6 helyett 8 milliárd forintért végzi el a Mészáros Lőrinc-közelinek tartott Magyar Építő Zrt. a Szépművészeti Múzeum rekonstrukcióját. Ha jól számolunk, akkor pont 2 milliárddal drágábban.

Mészáros Lőrinccel összefonódott cégek - a Magyar Építő Zrt. és ZÁÉV Építőipari Zrt. konzorciuma - építhetik a Puskás Stadiont is, ami százmilliárd helyett hirtelen 190 milliárd forintra ugrott. Így akkor 90 milliárddal drágább, mint az eredetileg tervezett.

Ár-érték arány. Ühüm. Mesélj még, Nándi!