Ugródeszka vagy elfekvő az iskola egy rendszergazda számára?

Ugródeszka vagy elfekvő az iskola egy rendszergazda számára?

Mi hiányzik a digitális átálláshoz az iskolákban? Ha röviden szeretnék válaszolni, azt mondanám: szinte minden. Hiányzik a tanárok többségének informatikai felkészültsége, kevés a jó minőségű továbbképzés, gyenge lábakon áll az informatikai infrastruktúra, és még gyengébb lábakon az ezt kiszolgáló személyzet.

2017-ben egy iskolában dolgozó rendszergazda fizetése, amennyiben főiskolai végzettséggel rendelkezik, a közalkalmazotti bértábla szerint bruttó 122 ezer és 218 ezer forint között alakul. A pontos összege attól függ, hány éve van a pályán. Háromévente ugrik egyet a fizetési kategóriában, ami 4-5000 forintot jelent. Akárhány éve is van a pályán egy informatikus, jelenleg egy IT-rendszergazdai fizetés a versenyszférában bruttó 300 ezer körül kezdődik. Az informatikai szektorban közel 20 000 informatikus hiányáról beszélnek.

Nem csak a kezdő bérek indulnak magasan, hanem viszonylag gyors az előrelépési lehetőség a ranglétrán és a fizetésben is. A hwsw.hu már arról cikkezik, hogy bizony a szakma egyes ágaiban nem ritka a havi egymilliós bér sem. Nyilván nem a rendszergazdáké, azonban mindenképpen nagyobb perspektíva van számukra a versenyszférában, mint egy oktatási intézményben.

Ennek bizony az a következménye,

hogy az iskolákat rendszerint vagy ugródeszkának használják a munkavállalók, vagy elfekvőnek. Főiskolai tanulmányok mellett kitűnő elfoglaltság az iskolai rendszergazda. Havi fix kereset, s ha éppen nem dől össze a suli informatikai rendszere, akkor a kevés feladat mellett még tanulni is lehet.

Aztán a diploma megszerzése után, munkatapasztalattal a háta mögött a szakember igényt tarthat a normális bérezésre, valahol a versenyszférában. Néhány év, és újabb informatikus kerül az iskolába. Valószínűleg ő is erre használja az intézményt, vagy rájött, hogy a vállalatoknál nagyobb a hajtás. Jó a nyugis iskola alacsony fizetéssel, aztán mellette még fusizni is lehet. Úgysem ért hozzá senki, így ha nem dől össze a rendszer, akkor minden ráér.

Nyilván vannak elhivatottak és szabályt erősítő kivételek, de a trend, a kontraszelekció adott. Biztos háttér nélkül pedig digitális iskolát építeni lehetetlen.