Lájkokra váltott gyerekkor - dübörög az Instamami-biznisz

Míg hetente több ezren válnak munkanélkülivé, az Insta-mamik biznisze továbbra is dübörög, így mindennap teleposztolják a gyerekükkel a közösségi felületeket, sőt, az elmúlt hetekben is több Insta-bébi jött világra, amihez persze egyrészt gratulálni illik, mert mégiscsak egy kisbaba érkezéséről van szó, de nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy ezek a gyerekek hogyan nőnek fel és milyen életük lesz.

Egyrészt tagadhatatlan, hogy nem mélyszegénységbe érkeznek, a #reklám égisze alatt sok olyan termékhez jutnak, amik komfortossá teszik az életüket, lesz sok játék, szép lakás, hisz’ kell az esztétikus háttér a képekhez. Másrészt viszont abba születnek bele, hogy a szüleik teleposztolják velük a közösségi médiát, hogy lájkgyűjtéshez használják őket. Hamar megtanulnak pózolni, követni a szüleik utasításait arról, hogyan cukiskodjanak, helyezkedjenek, hogy a kép minél több lájkot hozzon. Mert a lájk mindenek felett áll, annak jönni kell, akkor is, ha a gyerek belenyomorodik.

Mert meglehet, hogy így lesz. Nem tudjuk, hiszen a korábbi generációk esetében nem volt még közösségi média, így nincsenek erre példák. Mégis, a sok tragikus sorsú gyereksztár esetéből kiindulva azért nem ártana óvatosnak lenni. Mert bármilyen kiegyensúlyozott, szeretetteljes családban is nő fel egy gyerek, az állandó pózolás, a rajongók feltétel nélküli csodálatáról szóló kommentáradat mellett nehéz egészséges lelkűnek maradni, hiszen egyszer az a gyerek bekerül az iskolába és lesz majd, aki emiatt fogja megkeseríteni a napjait. A gyerek pedig nem fogja érteni, hogy mi történik, nem lesz megküzdési stratégiája, mint ahogyan a gyűlölködő kommentekre sem tud egy gyerek megfelelő választ adni és nem is kell, hogy tudjon. A szüleinek kellene őt megvédeni.

De mi van, ha egy szülőnek fontosabb a látszatélet, a lájk meg a #reklám, mint a gyermek magánélete? Mert igen, egy gyereknek is jár a magánélet. Jár neki, hogy eldönthesse, mikor és hogyan szeretné megmutatni magát, milyen digitális lábnyomot szeretne hagyni és milyen termékekhez szeretné adni a nevét.

Lehet, hogy a cukinak szánt, lájkvadász képre a feltöltést követő öt percen belül már a dark weben csorgatja a nyálát egy szexuális ragadozó. Vagy lehet, hogy a gyerek szeretne felnőttként majd egy felelős, tisztességes állást betölteni, de a félpucér képével tele van az internet, ezért a szülei eleve meghatározták, hogy nem tölthet be ilyen állást akkor sem, ha szeretne.

Jó lenne, ha az öncélú magamutogatás és a tartalom nélküli tartalom nem lenne kelendő, de amíg ez van, addig jogszabályokkal kellene védeni a gyerekeket. Kezdetnek egy egyszerű lépés is elég lenne: a #reklám-mal ellátott posztokban nem szerepelhetnének gyerekek. Mert az ő mentális egészségük többet ér, mint a lájk meg a pénz.

(Borítókép: Illusztráció)