Tudta, hogy a modern magyar szobrászat egyik legnagyobb alakját sárgacsillagos házba költöztették?

Beck Ö. Fülöp neve minden magyar kultúraszerető ember számára ismerősen cseng. A modern magyar szobrászat és ötvösművészet megteremtője egy tízgyermekes zsidó család gyermekeként született és küzdötte fel magát a legnagyobb magyar művészek közé, majd egy igazságtalan és embertelen rendszer áldozata lett.

Beck Ö. Fülöp talán legismertebb alkotása Aphrodité szobrán kívül, a Nyugat folyóirat emblémája, a Mikes-érem is, amelynek mintája egy magas plasztikájú, egyedi öntvény volt, amelyet a művész 1907-ben alkotott meg. A nagy példányszámban előállított változatot az Éremkedvelők Egyesülete rendelte meg a szobrásztól- olvashatjuk a Magyar Nemzeti Galéria honlapján.  Beck Ö. Fülöp azonban számtalan köztéri szobrot és síremléket is alkotott, többek között Babits Mihályt, Móricz Zsigmondot és Kodály Zoltánt is megformázta. A művész nevéhez fűződik az első önálló érmekiállítás is. 

A budapesti Iparművészeti Főiskolán ötvösszakon végzett alkotó később Franciaországban is képezte magát. A párizsi világkiállításon ezüstérmet nyert, majd Milánóban nagydíjjal jutalmazták művészetét. Számos európai tanulmányutat tett. A Nyugat folyóirat prominens alkotóinak legtöbbjével jó barátságot ápolt. Bálint Aladár 1922-ben az említett folyóirat hasábjain a következőképpen ragadta meg Beck Ö. Fülöp alkotásainak szellemiségét:

Az élet hullámverése járja át szobrait és a nagy plasztikai nyugalom, a szilárdság, a mozdulatok, az elhelyezkedés egyensúlya sehol sem merül sablonná, sematikus álklasszicizmussá.” 

A magyar kultúra felfoghatatlan méretű vesztesége, hogy a modern magyar szobrászat egyik legnagyobb mesterét 1944-ben az ország német megszállása után sárgacsillagos házba költöztették.  Nem sokkal ezt követően feleségével bujkálni kényszerült, majd menekülés közben vesztette életét.  

(Nyitókép: köztérkép/mapublic)