Negyven éve indult a Dallas - Miről is szólt valójában ez a sorozat?

Eredetileg amerikai Rómeó és Júlia történetnek indult, éppen 40 évvel ezelőtt a texasi Ewing család története, de John Ross II. (nálunk Jockey) ellopta a showt Bobby és Pamela szerelme elől. A tervek alapján öt egybefüggő epizódnak tervezett sorozat első részét 1978. április 2-án, még vasárnap vetítette a CBS csatorna, utána 13 évadot és 357 részt élt meg péntekenként sugározva, elnyerve Golden Globe és Emmy-díjakat.

Most kezdődik, a Dallas mindjárt jön Jockey már, Ő sajnos egy negatív figura ki mindig rosszban sántikál, árt Ő az embertársainak csak a saját hasznát lesi, az Ő célja, hogy még több pénzt keressen, az olajüzletág nagyon fekszik neki, viszont a Bobby szimpatikus…

- ragadta meg a sorozat esszenciáját Galla Miklós humorista a Dallasról készült nótájában.

Pedig a Dallasnak a jelentőségét nem Jockey és Samantha (eredetiben Sue Ellen) viharos válásai, vagy a Ewing család mozgalmas élete adta, hanem a kor, amikor készült, valamint a hely, ahol játszódott. A texasi Dallas, ahol 1963-ban az Elm utcában meggyilkolták Kennedy elnököt (nem véletlen a Rémálom az Elm utcában című horror név választása sem), a középnyugati nagyváros így remélte, hogy a szappanopera névadása miatt nem a merénylet kapcsán gondolnak majd rá.

A sorozat Los Angelesben és Dallasban forgott, a fő színhelye a családi sasfészek, a Southfork Ranch jelenleg a sorozat múzeumaként működik. De milyen is volt Amerika, amikor megkapta a Dallas első évadjait?

Bizonytalan a vietnami vereség és az iráni túszdráma miatt, a Dallasban viszont magabiztos milliomosok éltek, harcoltak szeretkeztek és üzleteltek. 1980-ban Jockey Ewing puccsot szervezett egy dél-kelet ázsiai országban, ahol államosították az olajkútjait, és megúszta a kormányzati vizsgálatot.

A nyolcvanas években a Reagan-korszakban Amerika újra nagy lett, a szlogent Trumpnak csak le kellett védetnie „Tegyük újra naggyá Amerikát”.

Habár Jockey üzleti manipulációi nem mindig arattak sikert, olyanokat is megtett, amire korábban senki sem vetemedett volna, olajat szállított az embargó alatt álló Kubának, zsoldosokkal felrobbantatta volna arab államok olajkútjait. A Dallas nem csak ezért, hanem a hatalmi csillogás és a családi intrikák bemutatása miatt lett a kulturális imperializmus sikeres exportcikke.

A csauista Romániában a nyolcvanas években vetítették a hanyatló nyugati életmód ékes példájaként, eredeti nyelven román felirattal. Magyarországon 1991 és 1999 között forgott minden pénteken, amikor néhány hónapig áttették vasárnapra a közönség visszakövetelte. Nyugat-Európában nagy népszerűségnek örvendett a sorozat, nem véletlen, hogy az alkotók a Ewing testvéreket áthozták az öreg kontinensre, Párizsba és Bécsbe is.

Amikor 1988-ban Jockey Ewing az amerikai olajbárók és keményvonalas kapitalisták mintaképe Moszkvába látogatott, akkor az egyszeri amerikai tévénéző is érezte, hogy a változás szele van a levegőben.

A kilencvenes évek nem tettek jót a sorozatnak, ezért 1991-ban az alkotók befejezték, ez a korszak már az X-akták és a Vészhelyzet megjelenésével Amerika belső gondjairól és rejtélyeiről szólt, nem a kapitalizmus győzelméről és a mindenhatóságáról.

A TNT csatorna 2011-ben újraindította a sorozatot, az ifjabb generáció főszereplésével, Jockey és Bobby is visszatért, de a fiaik harca került előtérbe. 2012. november 23-án meghalt Larry Hagman, akinek Jockey Ewing volt a leghíresebb szerepe, vele a sorozat is sírba szállt.

Mi pedig elvesztettük a kilencvenes évek egy kicsiny darabját.

Jockey Ewing a hatalomról, (mint egy fideszes politikus):