Félsz a repüléstől? Akkor inkább ne kattints!

Íme, a leggyakoribb okok, amelyek légi katasztrófához vezetnek.

Patrick Smith amerikai pilóta, a Cockpit Confidential című könyv szerzőjével, a Telegraph megbízására nyomozásba kezdett, és összegyűjtötték, mik azok a tényezők, amelyek a legtöbb esetben tragédiát okoznak.

A 2018 májusában lezuhant 113 főt szállító, Cubana de Aviación 737-es kubai repülőgép például 40 éves volt, mégsem emiatt csapódhatott földbe, röviddel a felszállás után. Smith szerint azonban inkább a karbantartás hiánya okozta a végzetes problémát, nem pedig a gép kora. Ez különösen a fejlődő országok esetében igaz, ahol egészen elképesztő módon minimális összeg jut a javításokra.

Az ellenőrzési kritériumok évről évre szigorúbbak, a kereskedelmi repülőgépek ára pedig azért csillagászati, mert azok határozatlan ideig, így 25 vagy akár több évig is használhatók,… ellenben ha valaki egy negyvenéves géppel akar repülni egy szegényebb országban, az már kockázatos lehet.

- árult el a pilóta egy olyan kulisszatitkot, amit nem szívesen olvasnak azok, akik repülnek, vagy repültek már hasonló országok járatain.

Az emberi mulasztás egy másik olyan tényező, amely katasztrófához vezethet. 2013 júliusában például három amerikai repülőgép-baleset is történt, mindegyik leszálláskor, egyes szakvélemények szerint mindegyik eset megelőzhető lett volna, ha a pilóta átstartol, vagyis újra felemelkedik, majd újra megkísérli a leszállást. Ilyen esetekben a legnagyobb kockázatot az jelenti, hogy a jármű nem megfelelő sebességgel, magassággal, esetleg iránnyal közelíti meg a leszállópályát.

Az amerikai Flight Safety Foundation kutatásából azonban kiderült, hogy a pilóták 97%-a akkor is inkább leszállt, ha a szabályok szerint azelőtt tennie kellett volna még egy kört, legtöbben azért, mert szégyenkeztek volna, ha adott helyzetet nem tudják megoldani, és nem sikerül landolni!

Az FSF megállapította, ha nincs ez az értelmetlen hiúság, és a pilóták az átstartolást választják az adott helyzetben, az elmúlt 20 évben 21 esetben elkerülhető lett volna a baleset.

Azt azért nem árt észben tartani, hogy a repülés még ezzel együtt is a világ legbiztonságosabb közlekedési formája.