A BKK megoldása nagyon XXI. századi lehetett volna, de nem lett az

A karantén ideje alatt többnyire otthon tartózkodtam, csak akkor mentem el bevásárolni, ügyeket intézni, ha tényleg muszáj volt. Mivel a kijárási korlátozás beköszöntével még 3 hét lett volna a havi BKK-bérletem érvényességéből, továbbá egy Budapest környéki településen élve nemcsak a fővárosi, de a településre szóló bérletet is meg kell vennem, így a 3 hét veszteség nekem majdnem 10.000 forint mínuszt jelentett. Ezt persze sehogyan sem kompenzálták. Mindegy, veszett több is Mohácsnál, ahogy mondani szokták.

A kijárási korlátozás végeztével még egy hetet itthon voltam, de egy napra be kellett mennem a városba. Havibérlet helyett egy 24 órás bérletet vásároltam, hiszen nem akartam megint veszíteni rajta az otthon töltött napokkal. A Google Playről letölthető Mobiljegy alkalmazásban meg is vettem a jegyet. Azt gondoltam, ezzel rendben is vagyok, azonban az alkalmazás egy QR-kódot kért a járműre történő felszálláshoz - ezt a kódot viszont nem találtam sehol. Rohangáltam fel-alá a buszon, majd leszálltam, hogy hátha kívül van - ezalatt a busz el is ment, mert a busz indulását jelző tábla is helytelen adatot mutatott. Végül nem találtam meg a kódot, úgyhogy azt gondoltam, talán csak a metrón van ilyen kód és a buszokon nincsen. Azt gondoltam, rendben vagyok - jegyem van, a kód hiányára pedig biztosan van értelmes magyarázat. Ellenőrrel nem találkoztam, buszvezetővel se nagyon (hiszen nem lehetett előre menni).  A 4/6-os villamosra átszállva sem találtam kódot, de a metróbejáratnál végre igen, viszont a beolvasás elég nehézkes volt. 

Néhány nap múlva számomra is újraindult az élet, én pedig a szokásos havibérletemmel keltem útra. Az első ellenőr, akivel találkoztam, elég szimpatikus volt, úgyhogy gondoltam, itt az idő magyarázatot találni a titokzatos QR-kódra. Meg is lett. A QR-kód a jármű ELSŐ ajtajánál található. Vagyis ott, ahol jelenleg tilos felszállni. Mennyire életszerű az, hogy valaki egy megállóban várja a buszt, odamegy az első ajtóhoz, ahol egyébként nem is tud felszállni, beolvassa a kódot, majd - ha még esetleg nem ment el közben a busz, hátramegy, felszáll, mindeközben pedig még a kívánatos távolságtartásra is megfelelően ügyel? Amikor kiépítették ezt  rendszert, hogy nem volt ott senki, aki jelezte volna, hogy sokkal könnyebben használható lenne a rendszer, ha minden ajtónál lenne ilyen kódos matrica? Vagy csak egy sort beírni az applikációba, hogy ne rohangálj, te szerencsétlen, itt és itt találod a kódot. Hozzáteszem, a 4/6-os villamoson még jobban elrejthették, mert ott még ennek az információnak a birtokában sem sikerült még megtalálnom, pedig már nagyon kíváncsi vagyok rá, hol lehet. Van tehát egy megoldásunk, ami nagyon XXI. századi is lehetne, de nem sikerült neki. Abba már bele sem gondolok, hogy hogyan oldja ezt meg egy külföldi ember, nyelvtudás és segítség nélkül.

Pedig lehetne a BKK sokkal modernebb és ügyfélbarátabb is. Erre is volt példám néhány hónapja. A környéki bérlet, amit vettem, teljes egészében az én hibámból, nem abba a városba szólt, amit eredetileg szerettem volna, nem a megfelelő szövegre nyomtam rá az automatán a jegyvásárlásnál és nem ellenőriztem jól. Két hét után derült ki, ezért bementem a legközelebbi BKK-ügyfélpontra, hogy adjanak valami tanácsot. Szó nélkül kicserélték a szelvényt, visszadátumozva, mindössze pár perc alatt, a helyes településre szólóra. Ez a jó irány, ez az, amit a mindennapokban tapasztalni szeretnénk! Hogy végre valóban ne tömegközlekedés, hanem közösségi közlekedés lehessen!

főoldali kép: BudaPestkörnyéke.hu