Tudósok és művészek, uralkodók és kalandornők

Közel száz, izgalmas női sorsról olvashatunk a Fantasztikus nők című kötetben.

Ebben az évben jelent meg a Corvina Kiadó gondozásában Maria Petterson Fantasztikus nők című kötete, amelyet Jankó Szép Yvette fordításában ismerhetnek meg a magyar olvasók. A közel száz izgalmas női sors között szép számmal vannak tudósok és művészek, uralkodók és sportolók, katonák és harcosok, no meg kémek és kalandorok is.

Mi a hasonlóság például a tudós nők életútja között? Milyen élete volt az első nőnek, aki felfedezett egy üstököst? Feketehimlő, tífusz, törpe termet és félvakság is sújtotta a családja körében rendkívüli elnyomásban szenvedő és felcseperedő 18. századi német csillagászt, aki szopránénekesként is nagy sikereket ért el életében: Carolina Herschel csodák csodájával határos módon küzdötte át magát betegségekkel és lelki bántalmazásokkal teli gyermekkorán, majd férfiak árnyékában kereste, kereshette csak az érvényesülési lehetőségeket, természetesen az erősebbik nemnél jóval hátrányosabb megkülönböztetések között.

Vajon különb sors jutott a 19. században  59 gázködöt, több mint 300 változócsillagot és 10 hirtelen kifényesedő csillagot felfedező Williamina Fleming, skót tudósnak? Sajnos nem különösebben, hiszen elismert férfikutatók szolgálatába kellett szegődnie ahhoz, hogy megpróbáljon a tudományos életben érvényesülni. Hasonló életút várt arra a brit paleontológus autodidakta tudósra is, akinek leletei alapján írták újra az őstörténetről alkotott korabeli felfogást: szegénység, kiszolgáltatottság, és tehetős férfi kutatótársak elnyomása.

Megdöbbentő az is, hogy a modern kémia anyjaként számon tartott Marie Anne Paulze Lavoisier gyermekfeleség volt. De hát nem csak tudósok, művészek, uralkodók, sportolók, aktivisták és másként gondolkodók voltak szép számmal a női nem képviselői között, akadtak olyan nők is, akik bűnözők, katonák, kémek vagy harcosok, világutazók és kalandorok lettek, ezzel is valamilyen módon kitörve a férfitársadalom és a konvenciók béklyói alól, nem ritkán amolyan „földi boszorkányokká” válva átgázolva és kisemmizve embereket, semmibe véve erkölcsi normákat.

A Fantasztikus nők című kötet érdekes és megdöbbentő, elgondolkodtató vagy éppen vérlázítóan igazságtalan nemi megkülönböztetések és alárendeltségek tárházát tartalmazza közel száz olyan nő életének rövid, lényegre törő bemutatásán keresztül, akik mindenképpen igényt tarhatnak az utókor olvasóinak figyelmére és arra, hogy okuljon sorsukból a huszonegyedik századi társadalom.