Elképesztő terepsportkocsi a Lamborghini Urus

Sejtettük, hogy durva lesz, de erre azért nem számítottunk: a Lamborghini szabadidőjárműve iszonyatos tempóra képes, és még sokkal többre.

Mivel tudná megduplázni az eladásait egy olyan egzotikumokra szakosodott márka, mint a Lamborghini? A választ régóta tudták már, mégis nagyon hosszan húzták-halasztották az Urus crossover bevezetését. Most már azt is tudjuk, miért.

Az autó adottságaira ugyanis nincsenek szavak – vagy legalábbis nincsenek hihető szavak. A 2,2 tonnás, több mint ötméteres óriás szélessége meghaladja a két métert, magassága viszont alig 164 centi – vagy 173, attól függően, hogy kiemeli-e az adaptív légrugózás 90 mm-rel az autót, amikor a vezető terepfokozatba vált a középkonzolon elhelyezett tárcsával. Bizony, az Urus külön üzemmódot kínál utcára, sportra és versenyzésre (eddig rendben is volnánk), valamint hóra, homokra és sziklás terepre. Utóbbi kettőt külön kell – és nyilván az elsődleges piacon, a Közel-Keleten meg is fogják – rendelni. Ebben az esetben jár nem csak a 248 mm-re növelhető hasmagasság, hanem a kiakasztható kanyarstabilizátorok, amik úton és versenypályán kőkeményen ellenállnak az oldaldőlési hajlamnak, de terepen engedik, hogy kimozogja magát a futómű.

Az Urus motorja nem az ülések mögött kapott helyet, hiszen ott további ülések (alaphelyzetben egy háromszemélyes pad, felárért kettő különálló fotel), valamint egy 616 literes csomagtartó találhatók. Sebaj, az első tengely fölött is el tudja látni feladatát: a 4,0 literes, V8-as turbómotor legnagyobb teljesítménye 650 LE, a maximális forgatónyomaték 850 Nm. Álló helyzetből 3,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára a fém- és üvegfelületek márkára jellemző extrém, 2:1 aránya miatt hatalmas méretei ellenére kecsesnek, sportosnak (és fenyegetőnek) tűnő óriás. A végsebesség 305 km/óra. Egy szabadidőjárműnél!

Hihetetlen, igaz? Akkor folytatjuk: a fordulókör mindössze 11,8 méter, köszönhetően a hátsókerék-kormányzásnak. A fékek természetesen karbon kerámia darabok, elöl tízdugattyús (!) nyergekkel, és hogy a gyár által megadott 33,7 méteres meg tudják állítani az autót 100 km/óráról, a Pirelli fejlesztett egyedi abroncsokat (eszement 21-23 colos méretben) az autóra. A gyár egyébként nem csak nyári és téli, hanem négyévszakos, verseny- és terepgumit is kínál az Urushoz.

És hogy mindez mibe kerül? Az alapár 170 ezer euró, plusz adók. A forgalmazás tavasszal kezdődik.