Hogyan nevelnek a dánok boldog gyerekeket?

Hogyan nevelnek a dánok boldog gyerekeket?
Fotó: hvg.hu

„Mi lenne, ha nem a nem létező tökéletességre törekednénk?” - idézi Brené Brown amerikai író, közösségi előadó mondatát a dán és amerikai nemzetiségű szerzőpáros kötetében. Gyereknevelés dán módra: Hogyan neveljünk életrevaló és magabiztos gyereket? - olvashatjuk a már-már unalmasnak tűnő okossággyűjteménynek is felfogható könyv címét.

Milyen könnyű is elméleteket gyártani a gyereknevelésről! De az igazán meggyőző azért mégiscsak az lenne, ha legalább egy 365 napból és több ezer részből álló videósorozatot is mellékelnének a szerzők a hétköznapjaikról… Ez utóbbi természetesen nem történt meg, ezzel szemben egy egész nemzet boldogságának felmérésekkel alátámasztott bizonyítéka adja a könyv kiindulópontját. Méghozzá az, hogy a dánok évtizedek óta dobogós helyen szerepelnek az ENSZ által készített, legboldogabb országokat felsoroló listán. 2016-ban egyenesen az első helyen végzett Dánia. Mi lehet ennek a sikernek az alapja? Talán az, hogy nem a totális zsákutcát jelentő individualista szemléletet érvényesítik az életben, hanem előtérbe helyezik azt a gondolkodásmódot, hogy ne csak az egyén, hanem vele együtt egy egész közösség érezze jól magát.

Az empátiára nevelés, az, hogy felismerjük és megértsük mások érzéseit, már egészen korán, kisgyerekkorban megkezdődik. A dán óvodások empátiát, problémamegoldást és önkontrollt is tanulnak. Az egész országban bevezettek egy olyan folytonos, megfélemlítés és zaklatás elleni programot, amit Mária, dán királyi hercegnő dolgozott ki. Vagyis a nyugodt, békés, harmonikus együttlét nemcsak a családok szívügye, maga a királyi ház is egyik legfontosabb feladatának tartja, hogy foglalkozzon a kérdéssel.

A könyv külön fejezetet szentel a „hygge” szellemiség megismertetésének, amely a meghitt együttlét filozófiájának fontosságáról szól. Mindezek mellett a már más szerzőktől, szakemberektől hallott gyermeknevelési tanácsok is megjelennek a könyvben, többek között a pozitív gondolkodás meg- és felerősítése, a támogató nyelvezet elsajátítása, a szabad játék mindennél fontosabb szerepe.

Az egy laikus ember számára is érthető elgondolás, hogy boldog ember boldog gyereket nevel. Na de mi vagy ki és kik teremtik meg ennek a boldogságnak az alapjait? Jó út, jó példa az, ami a két szerző, Jessica Joelle Alexander és Iben Dissing Sandahl gondolkodásmódjából árad, persze az elmélet és a gyakorlat nem mindig képes összhangot teremteni.

Talán pozitív irányt venne az egész ország helyzete akkor, ha többek között ebből a könyvből is merítve, de először mindenki a saját háza táján, a saját kis családjában, otthonában teremtene békés, szeretetteljes rendet. Ha a dánoknak sikerült, nekünk miért ne sikerülhetne? Persze az azért ott motoszkál a fejemben, hogy mennyire lehet valid az ENSZ boldogságfelmérése, ugyanis a londoni New Economics Foundation Happy Planet Indexe egészen mást mutat, ami a dobogós országok listáját illeti. Persze az is igaz, hogy ez utóbbi esetben némileg eltérő szempontok szerint határozták meg, hogy mitől is boldog egy ember…