Idén már 800-nál is több gázolás történt az országban - csak a zebrákon

A fő okok: gyorshajtás, elsőbbség meg nem adása és a kanyarodási szabályok megszegése.

Hiábavalónak tűnik minden balesetmegelőzési erőfeszítés, mert nem telik el úgy nap, hogy valaki ne halna meg az utakon, és október különösen gyalázatos volt ebből a szempontból, 71-en haltak meg.

- írta a rendőrség.

Tavaly országosan 1079 esetben, idén november 19-ig pedig 810 esetben történt gyalogosgázolás kijelölt gyalogátkelőhelyeken. Ezek közül 2018-ban 30, 2019-ben pedig 29 eset volt halálos kimenetelű.

- számolt be lesújtó hírekről az Országos Rendőr-Főkapitányság.

Egy picit erősnek tűnik az a gondolatmenet, hogy nem lehet semmit tenni a helyzet javítási érdekében. Valószínűleg azonban néhány elrettentő videónál, megelőzési kampánynál átfogóbb tervre van szükség.

Egyrészt lehetne szigorítani például a jogosítvány megszerzésének folyamatát, erőteljesebben büntetni a gyorshajtást, pláne ilyen esetekben, hiszen lakott területen való száguldozásról beszélünk. Továbbá a zebrák sok helyen nincsenek kivilágítva (pedig ennek alapnak kéne lennie), ezzel pedig sokszor az autósok is kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek, hiszen igenis vannak olyan szituációk, amikor parkoló autó mögül, vagy éppen alig látható módon, sötétben lép le a gyalogos az úttestre. Érdemes lenne megnézni például egy olyan statisztikát, hogy hány ilyen baleset történik az esti órákban.

Arra is van példa - nálunk sajnos elég kevés esetben - hogy a gyalogátkelőhelyeket "kiemelik" az úttestből, amolyan fekvőrendőr módjára megmagasítva, ezzel rákényszerítve a sofőröket arra, hogy megközelítéskor gyakorlatilag állóra fékezzék az autót.

Zuglóban időközben átadták a főváros első okos zebráját, a Herman Ottó Általános Iskola előtt. A gyalogátkelőhelyet mostantól az úttest mindkét oldaláról kamerák figyelik, amit úgynevezett SafeCross rendszerrel szerelték fel. A rendszer lényege, hogy egy messziről is jól látható LED-világítással van ellátva, ami gyalogosmozgásra kapcsol be, továbbá az úttest mindkét oldalán egy-egy reflektor is megvilágítja az átkelőhöz érkező gyalogost.

Egyértelmű, hogy a valódi megoldáshoz a rendőrség törekvései önmagában nem lesznek elegendőek, a zuglói példa egyelőre egyedi, de talán azt mutatja, hogy végre elindult valami...