Hogyan használja a politika a Tiktokot?

Lehet, hogy meglepő a tény, de a Tiktok a leggyorsabban növekvő social media platform. Az utóbbi években teljesen átalakultak a médiafogyasztási szokások, így ezt egyetlen olyan vállalat vagy szervezet sem hagyhatja figyelmen kívül, amelynek fontos a közösségi médiában való erős jelenlét.

Míg 20 éve egy jelentősebb tévéműsor akár 4-5 millió embert is le tudott ültetni a készülékek elé, addig manapság a csatornabőség és a fogyasztói szokások teljes átalakulása miatt a legnézettebb műsorok sem érik el a 800 ezres nézőszámot. Egy nézettebb videós a YouTube-on, mint a Videománia, vagy a Pamkutya csatorna, egy-egy videójával simán hozza, sőt, meg is haladja ezt a számot, úgy, hogy nincs mögötte óriási tévéstáb, stúdió és producergárda. A tévéadás összehasonlíthatatlanul többe kerül, mégis magasabb nézettséget generál egy videó a YouTube-on? Igen, ez ma már nem valami furcsa dolog, hanem egy olyan valóság, amivel a tévéseknek meg kell tanulni együtt élni. A nyomtatott sajtó is haldoklik, sokkal kevesebb újságot adnak el, sok nagynevű lap meg is szűnt vagy átállt online megjelenésre.

A Tiktok 2018-ban egyesült a musical.ly alkalmazással és azóta még a korábbinál is népszerűbb. Ez a legtöbbet letöltött alkalmazás a világon, 1,1 milliárd aktív felhasználóval, akik havonta akár 14 órát töltenek az alkalmazás használatával és az egyes posztoknak nagyon magas az elérési aránya. Alapvetően táncolós, tátogós, rövid videókkal indult, de ma már akár 3 perces videók feltöltésére is van lehetőség és kifejezetten értékes, izgalmas tartalmak is találhatók rajta. Jellemző, hogy a fiatalabb korosztályt szólítja meg a platform, azonban egyre több az idősebb felhasználó is, akik a gyors, pörgős videókban örömüket lelik. Ez ma már annyira egyértelmű, hogy a YouTube is elindította a Tiktokhoz hasonló, Shorts nevű alkalmazását.

Mivel a választások erősen közelednek, megnéztük, hogyan használják a magyar politikusok a Tiktokot, jelen vannak-e a felületen a pártok valamilyen formában és ha igen, mennyire tudatosan. A Tiktok kis kék pipával jelöli a hivatalos oldalakat, azonban azt, hogy ki milyen névvel regisztrál, alapvetően nem szabályozzák, tehát esetenként nehéz megállapítani, hogy pontosan mely oldalak a valódiak.

A Jobbik mindig is élen járt a social media használatában, ami kezdetben kicsit kényszerpálya volt a pártnak, hiszen a hagyományos médiában kevés lehetőséget kaptak megnyilvánulni. A világ azonban pont ebbe az irányba haladt, így a Jobbiknak egy nagy lépéselőnye volt és ezt azóta is jól használják. A párt hivatalos csatornáján kívül jelen van az ifjúsági tagozat és a pártelnök, Jakab Péter is. Kiválóan használják a platform nyújtotta előnyöket és nagyon tudatosan kezelik azt. Jól tudják, hogy a Jobbik a fiatalok körében kiemelten népszerű, így a Tiktokról nem hiányozhatnak.

@jobbikmm

Űrutazás? 😂 #jobbik #jakabpeter

♬ original sound - JOBBIK

Kunhalmi Ágnes is követendő példa, hiszen tudatosan kezeli a saját személyes csatornáját és önirónikusan a pár évvel korábbi, nevetőgörcsbe fulladt sajtótájékoztatóját ide is feltette:

@kunhalmi.agnes

#kunhalmiagnes #mszp #szocialista #sajtótájékoztató #ellenzékiösszefogás #ajtó #toll #kabaré

♬ eredeti hang - 💓Kunhalmi Ágnes💓

Márki-Zay Péter nagyon tudatosan használja a platformot, egyértelmű üzenetekkel kommunikál a választók felé.

@markizaypeter

#csakfelfelé #előválasztás2021 #elszámoltatás2022 #márkizay #politika #hungary #nekedbe #magyar #foryou #ellenzék #ellenzékiösszefogás

♬ eredeti hang - Márki-Zay Péter 

A Fidesz jellemzően még mindig lapokat és tévéket vásárol, de a közösségi médiát nem tudja uralni. Jellemzően azon megy a hiszti, hogy a Tiktokon pörög a “balliberális propaganda” és mennyien vannak Orbán Viktor ellen, valamint hogy erős az LMBTQ+ tartalmak jelenléte is. Vagy talán egyszerűen csak arról van szó, hogy a fiatalok már nem hisznek a Fidesznek.

A párt nem is használja tudatosan a platformot, kisebb csatornák vannak Fidesz névvel, de egyik sem tűnik hivatalos csatornának, illetve a Fidelitas sincs jelen, legalábbis szervezeti szinten.

A fidelitasos Sebestyén Janka és a Pesti TV-s Zelenkai Dóri intenzíven használják, bár meglehetősen értelmezhetetlen fiatal lányoktól a fideszes álkeresztény propaganda. Emlékszünk, Zelenkai volt az, aki Budaházy Edda és Osváth Zsolt vitáját azzal a magasröptű gondolattal szakította meg, hogy Magyarországon nincs szegénység, hiszen tele vannak az áruházak parkolói – ebből is látszik, mennyire nem érti a szegénység, mint fogalom lényegét, de még csak tanulni sem hajlandó róla. Dömötör Csaba is megtette, ami tőle telt: 600 követőjének feltöltött 3 darab videót, megmutatva, mennyire modern és fiatalos.

Persze a felhasználók megteszik a politikusok helyett is a magukét. Ezrével készülnek a politikai mémvideók, amik sokszor tényleg elképesztően viccesek, okosak, tanulságosak. Ezeket megállítani nem lehet - és nem is kell. A fiatalokat az tudja meggyőzni, aki ezen a felületen is nagyon tudatosan jelen van. És eljön az az idő, amikor a fiatalok dönthetnek a jövőjükről.